31.01.2024.

Noslēguma ziņojums veidots ESF projekta Nr.8.3.6.2. LU pētījuma “Augstākajā izglītībā studējošo kompetenču novērtējums un to attīstības dinamika studiju periodā”, kas īstenots ESF projekta Nr. 8.3.6.2. “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros 8.3.6.2/17/I/001 (Nr. ESS2022/442), otrās kārtas rezultātu apkopojums un analīze. Tajā apkopotas teorētiskās literatūras atziņas un izstrādāti priekšlikumi digitālo pamata prasmju novērtēšanai, mācību vajadzību identificēšanai un plānošanai, kā arī izveidoti atbalsta instrumenti augstākās izglītības iestāžu personāla kompetenču pilnveidei par caurviju kompetencēm, to novērtēšanu un iekļaušanu studiju rezultātos. Ziņojuma saturs veidots, ievērojot izglītību regulējošo normatīvo aktu prasības, kas bija spēkā uz 2023. gada 31. oktobri.

Ziņojuma autori: Zanda Rubene, Ģirts Dimdiņš, Anika Miltuze, Linda Daniela, Sanita Baranova, Dace Medne, Nora Jansone-Ratinika, Līga Āboltiņa, Baiba Kaļķe, Andra Blumberga, Alla Anohina-Naumeca, Anda Āboliņa, Gatis Lāma, Alise Oļesika, Edīte Sarva, Matīss Sīlis, Agnese Lastovska, Zinta Zālīte-Supe

Ziņojums

Kopsavilkums

30.06.2023.

2023. gada 30. jūnijā Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore, prodekāne un projekta AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas vadītāja Zanda Rubene piedalījās Izglītības un zinātnes ministrijas organizētajā uzraudzības padomē, lai tās dalībniekus iepazīstinātu ar pētījuma aktualitātēm.

Prezentācija 


16.06.2023.

Projekta “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas komanda tikās jau ceturtajā seminārā, lai apspriestu līdz šim padarīto, gatavotos noslēguma ziņojuma rakstīšanai un plānotu turpmākās aktivitātes.

Prezentācija  Programma  


28.04.2023.

Izglītības un zinātnes ministrija 2023. gada 28. aprīlī organizēja darba semināru “Atbalsta risinājumi jaunā skolotāja ceļā: no uzņemšanas augstskolā līdz pedagoģiskā darba ikdienai”, kurā piedalījās projekta “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” pētnieku komanda. Latvijas Universitātes (turpmāk - LU) Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes (turpmāk - PPMF) prof. un pētījuma vadītāja Zanda Rubene prezentēja priekšlikumus skolotāju profesionālās kompetences pilnveidei. LU PPMF pētniece Līga Āboltiņa un zinātniskais asistents Gatis Lāma stāstīja par pedagogu profesionālās kompetences pašvērtējuma instrumentu.

Prezentācija “Priekšlikumi skolotāju profesionālās kompetences pilnveidei” 

Prezentācija “Pedagogu profesionālās kompetences pašvērtējuma instruments” 
 

   


28.04.2023.

Projekta “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas ietvaros, 2023. gada 17. martā un 28. aprīlī tika organizētas mācības programmā “Studējošo caurviju kompetenču novērtēšanas instrumenta izmantošana studiju rezultātu formulēšanā un novērtēšanā”. Tajās piedalījās vairāk nekā 90 dalībnieki, pārstāvot 20 Latvijas augstskolas. MĀCĪBU DIENAS PROGRAMMA (17.03.2023) 


19.04.2023

2023. gada 19. aprīlī norisinājās tiešsaistes ekspertu diskusija “Kas jāprot labam skolotājam?” pētījuma   “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas ietvaros. Diskusijā piedalījās UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas ģenerālsekretāre  Baiba Moļņika,  LR Saeimas deputāts (AS) Česlavs Batņa, Siguldas Valsts ģimnāzijas direktors, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas prezidents Rūdolfs Kalvāns, LU profesore, Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes dekāne Linda Daniela, Rīgas Teikas vidusskolas direktore Guna Pudule, privātās vidusskolas “Patnis” angļu valodas skolotāja un mentoringa un karjeras ievirzes koordinatore Santa Iesmiņa, kā arī King's College Latvia mūzikas skolotāja, Latvijas vispārējās izglītības iestāžu mūzikas skolotāju asociācijas vadītāja, Eiropas Mūzikas skolotāju asociācijas koordinatore Latvijā un Neatkarīgās izglītības biedrības valdes locekle Rūta Kanteruka.

Diskusijā eksperti sprieda par skolotāja profesionālajai autonomijai nepieciešamajām un aktuālajām prasmēm šodien un prognozēja izaicinājumus skolotāja profesijai nākotnē. Diskusiju moderēja LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes prof. un pētījuma “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” vadītāja Zanda Rubene.

    

DISKUSIJAS DALĪBNIEKI

Pasākuma ierakstu iespējams aplūkot šeit


24.02.2023.

2023. gada 24. februārī projekta  “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas vadošā pētniece, asoc. prof., Rīgas Stradiņa universitātes Pedagoģiskās izaugsmes centra direktore un docētāja  Nora Jansone-Ratinika piedalījās Latvijas Rektoru padomes sēdē, lai tās pārstāvjus iepazīstinātu ar pētījumu un plānotajiem sasniedzamajiem rezultātiem.

PREZENTĀCIJA


10.02.2023

2023. gada 10. februārī norisinājās tiešsaistes seminārs sociālajiem partneriem par pētījuma “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas rezultātiem un to izmantošanas iespējām. Semināru atklāja un moderēja  Latvijas Universitātes (LU) Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes (PPMF) profesore, prodekāne un projekta vadītāja Zanda Rubene, kura iepazīstināja ar pētījuma mērķi, uzdevumiem un turpmākajiem darbības virzieniem. LU PPMF profesors Ģirts Ģimdiņš pastāstīja par studējošo caurviju kompetenču novērtēšanas instrumentu. Rīgas Stradiņa universitātes Pedagoģiskās izaugsmes centra direktora vietnieks Matīss Sīlis parādīja vizualizācijas, kurās uzskatāmi var redzēt caurviju kompetenču veidošanos. Seminārā bija iespēja iepazīties arī ar caurviju kompetenču veidošanās sistēmdinamisko modeli, kuru prezentēja Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) profesore Andra Blumberga. LU PPMF asociētā profesore Sanita Baranova pastāstīja par caurviju kompetenču novērtēšanas metodoloģijas izmantošanu augstākajā izglītībā un mūžizglītībā. Semināra prezentāciju daļu noslēdza RTU profesores Allas Anohinas –Naumecas stāsts par nākotnes digitālajām kompetencēm.

PROGRAMMA

PREZENTĀCIJA


28.11.2022

Izglītības un zinātnes ministrijas organizētajā tiešsaistes seminārā “AUGSTĀKĀ IZGLĪTĪBAS DIGITALIZĀCIJA - DIGITĀLO PRASMJU ATTĪSTĪBA STUDENTIEM UN DOCĒTĀJIEM, KĀ MUMS TO SEKMĒT", piedalījās projekta “Augstākajā izglītībā studējošo kompetenču novērtējums un to attīstības dinamika studiju periodā" 2. kārtas pētnieki Latvijas Universitātes (LU), Pedagoģijas, psiholoģjas un mākslas fakultātes (PPMF) dekāne, profesore Linda Daniela un LU PPMF doktorantes un zinātniskās asistentes Alise Oļesika, Edīte Sarva, prezentējot pētījuma starprezultātus un kopīgi diskutējot par to,  kā studiju saturā iekļaut digitālo kompetenču apguvi un kā motivēt docētājus to darīt. Diskusiju vadīja LU PPMF dekāne, profesore Linda Daniela un tajā piedalījās asoc. prof., RSU Pedagoģiskās izaugsmes centra direktore, docētāja un vadošā pētniece Nora Jansone-Ratinika, kas vienlaikus ir arī caurviju kompetenču projekta dalībnieki. Diskusijā piedalījās arī asoc. prof., LU PPMF docētāja Daiga Kalniņa.

Latvija kā partneris piedalījās Erasmus+ programmas K3 aktivitātes projektā “Powerhead”- "Sekmēt digitālo tehnoloģiju izmantošanu augstākajā izglītībā", kas šobrīd noslēdzas, savukārt Izglītības un zinātnes ministrijā kopā ar Latvijas Universitātes pētniekiem īsteno pētījumu Eiropas Sociālā fonda finansētā projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros.

PROGRAMMA


25.11.2022

Projekta “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas komanda tikās jau trešajā seminārā, lai apspriestu līdz šim padarīto, gatavotos starpziņojumu nodošanai un plānotu turpmākās aktivitātes. Pasākuma laikā tika prezentēti izpētes rezultāti par uzņēmējspēju un digitālo kompetenci caurviju un profesionālās kompetences ietvarā;  caurviju kompetenču veidošanās sistēmdinamiskā modeļa koncepciju; kompetenču kartējums un to vizualizācijas; augstākās izglītības iestāžu personāla tālākizglītības programmas izveidi, kas palīdzētu  novērtēt studentu caurviju kompetences un iekļaut tās studiju rezultātos. 


09.09.2022

Projekta “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas komanda tikās seminārā, lai apspriestu vasarā padarīto un plānotu turpmākās aktivitātes. Pasākuma laikā tika prezentēti izpētes rezultāti par uzņēmējspēju un digitālo kompetenci caurviju un profesionālās kompetences ietvarā;  globālās un pilsoniskās kompetences dalījuma vai apvienojuma pamatojumu; kompetenču saskaņošanu starp vispārējo, profesionālo un augstāko izglītību, kā arī augstākās izglītības iestāžu personāla tālākizglītības programmas izveidi, kas palīdzētu  novērtēt studentu caurviju kompetences un iekļaut tās studiju rezultātos. Tika pārrunāti arī jautājumi par pedagogu profesionālās kompetences novērtēšanas metodoloģijas aprobāciju u.c. Jau šī gada beigās IZM gaida pētījuma starpziņojumu, lai iestrādātu pirmos rezultātus izglītības politikas plānošanas dokumentos.


02.09.2022

Pētniekiem un kolēģiem no Izglītības un zinātnes ministrijas bija iespēja piedalīties Helsinku universitātes asociētās profesores Heidi Hītinenas (Heidi Hyytinen) meistarklasē, kurā tika sniegts ieskats Somijas pieredzē par mērķtiecīgu studentu caurviju kompetenču attīstīšanu augstskolas studiju procesā. Helsinku kolēģi ir pārliecinājušies, ka jomai specifisko un caurviju kompetenču meistarīga kombinēšana ir nozīmīgs profesionālās autonomijas konstruēšanas priekšnosacījums.


29.-31.08.2022

Projekta “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas pētnieki piedalās starptautiski zinātniskā konferencē ATEE 2022 "To Be, or Not to Be a Great Educator", kas norisinājās Rīgā no 29. līdz 31. oktobrim: http://www.atee2022annual.com/ 


15.06.2022

Projekta “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas komanda tikās uz pirmo semināru, lai parrunātu aktualitātes un plānotu uzdevumu izpildi.


13.05.2022

"Projekta “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas komanda tikās uz pirmo tiešsaistes sanāksmi, lai pārrunātu uzdevumu virzību.