17. un 18 februārī noritēja LU 80. starptautiskās zinātniskās  konferences darba sekcija “Skolotāja profesionalitāte un izglītība nākotnei”, kurā piedalījās 51 dalībnieks no 12 valstīm: Spānijas, Čehijas, Indijas, Kazahstānas, Krievijas, Lietuvas, Grieķijas, Somijas, Norvēgijas, Islandes, Turcijas un Latvijas, prezentējot 30 pētījumus un līdzdarbojoties apaļā galda diskusijā “Topošo skolotāju karjeras perspektīvas ilgtspējīgai iekļaujošai izglītībai”.

Pirmajā sekcijas dienā tika aktualizēti pētījumi par skolotāju sevis apzināšanos, pārliecību un pedagoģiskajām pieejām un risinājumiem nākotnei. Tika aktualizēta skolotāju profesionālā pilnveide iekļaujošās izglītības kontekstā, skolotāju iniciatīva kritiskās domāšanas, radošās domāšanas un problēmrisināšanas prasmju attīstībai, sagatavojoties darbam ar bērniem ar retajām slimībām (projekts CREDIBLE), STEM jomā, skolēnu algoritmiskās domāšanas attīstībā un projektu izmantošanā problēmrisināšanai.

Aktualizēta tika arī pedagoģiskā supervīzija un īpaši atzinīgi tika novērtēta profesora Ashutosh Biswal (Barodas Maharaja Sayajirao universitāte, Indija) pētījums “Sajūtot izglītību nākotnei”, kas koncentrētā veidā ieskicēja gan nākotnes skolotāju izaicinājumus, gan uzdevumus, kas veicami šodien. Tika diskutēts par skolotāju starpkultūru kompetenci, valodu aktualitātēm (Maksut Gatiat, Suleyman Demirel Universitāte, Kazakstāna, Anna Stavicka, Latvijas Universitāte) un digitālām kompetencēm  (Indrė Diksė, Lietuvas Jūras akadēmija Klaipēdas Universitāte).

Konferences sekcijas darba otrajā dienā tika prezentēti pētījumi, kas veikti NordPlus Horizontālā projektā “Skolotāju-studentu karjeras perspektīvas ilgtspējīgai iekļaujošas izglītības reformai” (PreTeCap) NPHZ-2020/10090” un NordPlus NPAD-2021/10151 Pieaugušo izglītības projektā “Daudzvalodu un multikulturāla mācību telpa senioru labizjūtai attālos reģionos pandēmijas krīzes laikā (MAMA)” un atklāja skolotāju – studentu asistentu darbību dažādos kontekstus, piemēram, Eero Ropo un Golaleh Makrooni no Tamperes Universitātes (Somijā) prezentēja pētījumu “Skolotāju palīgu balsis un redzējums iekļaujošajā izglītībā”, kolēģis no Norvēģijas Asbjorn Kolberg (Ziemeļu universitāte) “Skolotāju palīgi Norvēģijā”, kā arī Lietuvas kolēģi Aurima Bajoruniene un Jurgita Zakarauskaite (Kedaiņu Profesionālās izglītības centrs).  Apaļā galda diskusijā ar savu skolotāja palīga pieredzi un darbu iepazīstināja Gerda Stokaite no Lietuvas, ar asistentes pieredzi projektā “Pumpurs” iepazīstināja PBSP “Skolotājs” 3. kursa studente Madara Vīre, Islandes universitātes students Elías Kristinn Kristinsson, Tamperes Universitātes studente Anna-Maija Koskinen un ar starptautisko asistenta praksi Mustafa Kavak.

Pētījumi salīdzinošā aspektā atklāja dažādu valstu pieredzi skolotāju asistentu darbības organizācijā, saturā un izglītības ieguvē.

Savukārt pētījumi par senioru labizjūtu daudzvalodu un multikulturālā mācību telpā attālos reģionos pandēmijas krīzes laikā ļāva noteikt vairākus vienojošus komponentus dažādu valstu senioriem, piemēram, brīvā laika pavadīšanas saturs, jaunu prasmju apguve, vērtību izpratne.

Tā piemēram,  Hanna Ragnarsdóttir, Hama Susan Rafik no Islandes Universitātes prezentēja pilotpētījuu “Sabiedrības veidošana visiem vecumiem: senioru balsis no dažādām Islandes daļām”, atklājot Islandes senioru dzīves stāstus un viņu redzējumu  par savas dzīves kvalitātēm un labizjūtu.  Arī kolēģi no Lietuvas (Aurima Bajoruniene, Zilvinas Kapocius, Kedaiņu Profesionālās izglītības centrs – par senioru izjūtām pandēmijas laikā), no Latvijas (Jana Grava, Lāsma Latsone no Liepājas Universitātes – par senioru sociālo tēlu) un no Somijas (Eero Ropo, Golaleh Makrooni no Tamperes Universitātes – par pārpozicionēšanos senioru dzīvēs), kā Latvijas Universitātes docētājas (Indra Odiņa, Anna Stavicka) prezentēja pētījuma rezultātus par senioru iesaisti sabiedriskajā dzīvē, viņu interesēm, pilsonisko līdzdarbošanos un dažādu prasmju pilnveidi un attīstību, piemēram, digitālo pratību.

Īpašu paldies vēlamies teikt fakultātes docētājiem, maģistrantiem un doktorantiem, Biznesa augstskolas Turība kolēģiem un studentiem, kas iesaistījās konferences diskusijās. Bet īpašs paldies LU PBSP “Skolotājs” 3. kursa PLK un NLK studentiem, kuri piedalījās konferences sekcijas darbā. Viņu jautājumi un komentāri apliecināja topošo skolotāju gatavību pieņemt nākotnes izaicinājumus.

Dalīties