Guna Geikina, doktora grāda pretendente psiholoģijā. Foto no personīgā arhīva

6.decembrī plkst. 14:30 notiks Latvijas universitātes (LU) Psiholoģijas zinātņu nozares promocijas padomes atklātā sēde (LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē, Jūrmalas gatvē 76), kurā disertāciju psiholoģijas doktora zinātniskā grāda iegūšanai aizstāvēs GUNA GEIKINA.

Temats: Bērnu invalīdu māšu kompetences izjūtas un stresa izmaiņas pēc piedalīšanās intervences programmā “Aprūpētāju pašpalīdzība un kompetence” Darba vadītājs: Dr.psych., asoc. profesore Baiba Martinsone Recenzenti:
  • Ph.D., profesore Sandra Sebre, Latvijas Universitāte,
  • Dr.psych., docente Jeļena Koļesņikova, Rīgas Stradiņa Universitāte,
  • Ph.D., docente Rasa Barkauskiene, Viļņas Universitāte


Pētījuma novitāte

Pētījuma ietvaros ir tikusi izstrādāta oriģināla, uz līdzšinējiem labās prakses piemēriem balstīta bērnu invalīdu vecākiem paredzēta intervences programma “Aprūpētāju pašpalīdzība un kompetence”. Kopumā Latvijā nav daudz atbalsta pakalpojumu, kas paredzēti tieši bērnu invalīdu vecākiem. Programmas izveidošana ir ļoti būtisks solis, kas ievieš pilnīgi jaunu pieeju Latvijas bērnu invalīdu vecāku atbalsta un palīdzības sniegšanas sistēmā,  sasniegtie rezultāti dos ieguldījumu ne tikai ģimenēm, kas piedalīsies intervences programmā, bet arī ieguldījumu Latvijas sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstībā kopumā.

Pētījuma galvenā būtība

Pētījumi apliecina, ka bērnu invalīdu vecākiem tiek konstatēts augstāks stresa līmenis un šis vecāku stress mēdz būt hronisks un  saglabājas ilgu laika periodU.  Vecāki, kuri ir garīgi un fiziski veseli un kuriem ir augsta vecāku kompetences izjūta, veiksmīgāk risina grūtības saistībā ar bērnu audzināšanu, kā arī spēj būt atbalstoši aizstāvji  saviem bērniem. Ir izpētīts, ka vecāku kompetences izjūtas veicināšanā un vecāku stresa mazināšanā svarīgas ir vecāku atbalsta un intervences programmas. Balstoties uz citās valstīs izveidoto atbalsta programmu piemēriem, pētījuma ietvaros tika izstrādāta īpaša psiholoģiskās intervences programma “Aprūpētāju pašpalīdzība un kompetence”, kas vērsta uz bērnu invalīdu vecāku sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanu, stresa mazināšanu un vecāku kompetences izjūtas veicināšanu un izpētīts, vai pēc piedalīšanās intervences programmā bērnu invalīdu mātēm ir novērotas izmaiņas vecāku kompetences izjūtā un vecāku stresa līmenī, kā arī novērtētas konstatēto izmaiņu noturīgums pēc 6 mēnešiem.

Pētījuma rezultāti un nozīmīgums

Šī pētījuma rezultāti parāda, ka Vecāku kompetences izjūta kopumā ir statistiski nozīmīgi negatīvi saistīta ar Vecāku stresa indeksa kopējiem rādītājiem:  jo zemāku apmierinātību ar vecāku lomu mātes norāda,  jo augstākus vecāku stresa līmeņa rādītājus viņas uzrāda. Jo zemāk mātes vērtē savu efektivitāti vecāku lomā, jo augstākus vecāku distresa un attiecību grūtību vērtējumus viņas norāda.  Rezultāti parāda, ka pēc bērnu invalīdu māšu piedalīšanās intervences programmā "Aprūpētāju pašpalīdzība un kompetence" paaugstinās mātes kompetences izjūta un samazinās vecāku stresa rādītāji, un šīs izmaiņas ir noturīgas sešus mēnešus pēc programmas beigšanas. Programmas vadlīnijas (izstrādātā grupas vadītāja rokasgrāmata un darba materiāli grupas dalībniekiem) un programmas rezultātu noturīguma izvērtējums palīdzēs citām sociālajām struktūrām apzināt un ieviest programmas un pakalpojuma idejas, atbalstot bērnu invalīdu ģimenes Latvijā.

Dalīties