Latvijas Universitātes (LU) Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūta (IPI) pētnieki prezentēs jaunākos starptautiskā pilsoniskās izglītības pētījuma (International Association for Evaluation of Educational Achievement – ICCS 2016) rezultātus 7. novembrī plkst. 10.00 LU Bibliotēkā Konferenču zālē, Kalpaka bulvārī 4.

Skolēnu pilsoniskās kompetences līmenis Latvijā vēl joprojām ir zemākais starp Baltijas jūras reģiona demokrātiskajām valstīm, liecina jaunākais Starptautiskās pilsoniskās izglītības pētījums – ICCS 2016 ICCS 2016 pētījums paver iespējas prognozēt jauniešu rīcību un attieksmi nākotnē par demokrātijai un valsts drošībai svarīgiem jautājumiem, uzsver Izglītības pētniecības institūta direktors profesors Andrejs Geske. Pilsoniskās izglītības pētījuma mērķis ir izpētīt, cik lielā mērā pētījuma dalībvalstu jaunieši ir gatavi uzņemties dažādas pilsoniskās lomas, kas raksturīgas 21. gadsimta otrajai desmitgadei. Pētījumā piedalījās 14 – 15 gadus veci jaunieši, viņu skolotāji un skolu direktori. Latvijā ICCS 2016 piedalījās 147 skolu 3224 skolēni, gandrīz divi tūkstoši skolotāju un dalībskolu direktori. Šis būs ICCS 2016 pētījuma pirmo publiskoto rezultātu apkopojums, identificējot problēmas un norādot uz pilnveides jomām, kam jāpievērš uzmanība, lai stiprinātu pilsonisko sabiedrību Latvijā, mēģinot novērst kritiski nedomājošas un manipulējamas jaunās paaudzes veidošanos. ICCS 2016 pētījuma rezultātos iezīmējas arī pozitīvi vērtējama tendence, proti, Latvijas skolēnu sasniegumi kopš 2009. gada pilsoniskās izglītības zināšanu testā ir nedaudz palielinājušies. Tomēr vēl aizvien saglabājas liels īpatsvars to Latvijas skolēnu, kuriem ir zema vai ļoti zema pilsoniskā kompetence, norāda pētījuma vadītāja Latvijā, Izglītības pētniecības institūta pētniece Ireta Čekse.

ICCS 2016 pētījumā īpaši izcelti un analizēti Baltijas jūras reģiona demokrātisko valstu un vienīgās šī reģiona autoritārās valsts Krievijas skolēnu sasniegumi, padziļināti pētot Latvijas rezulātus. Pētījumā analizēti skolēnu sasniegumi un attieksmes pilsoniskajā izglītībā, salīdzinoši atklājot skolēnu pilsoniskās kompetences un viedokļu izmaiņas laika posmā no 2009. līdz 2016. gadam. ICCS 2016  rezultāti atklāj skolēnu uzticību dažādām institūcijām, viedokli par pilsoniskās izglītības satura apguvi un attieksmi pret demokrātiju veicinošiem un kavējošiem procesiem. Tāpat ICCS 2016 pētījuma rezultāti sniedz redzējumu par skolotāju prioritārajiem pilsoniskās izglītības mērķiem.

Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūts (IPI), kura vadītājs ir prof. Andrejs Geske, pamatā nodarbojas ar starptautiski salīdzinošu izglītības pētījumu realizēšanu Latvijā. Pētnieki strādā pie tādiem pētījumiem kā OECD PISA, PIRLS, TALIS, ICCS u.c.. Grāmata „Pilsoniskās izglītības problēmas un izaicinājumi” ir Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas (International Association for Evaluation of Educational Achievement – IEA) organizētā un 2016. gadā veiktā Starptautiskā pilsoniskās izglītības pētījuma (International Civic and Citizenship Education Study 2016 - ICCS 2016) pirmo rezultātu apkopojums. ICCS mērķis ir izpētīt, cik lielā mērā pētījuma dalībvalstu jaunieši ir gatavi uzņemties dažādas pilsoniskās lomas, kas raksturīgas 21. gadsimta otrajai desmitgadei. Pētījuma mērķgrupa ir 14 – 15 gadus veci jaunieši, viņu skolotāji un skolu dirketori. Šis pētījums pirmo reizi notika 1999.gadā, otro reizi – 2009.gadā, pēdējā pētījuma cikla dati savākti 2016.gada nogalē. Latvija ir piedalījusies visos pētījuma ciklos. ICCS 2016 piedalījās 23 dažādu pasaules reģionu valstis

Plašāka informācija:
Ireta Čekse, Izglītības pētniecības institūta pētniece,
e-pasts: ireta.cekse@gmail.com,
kontakttālrunis: +371 26352016

Dalīties