Lietuvas Edukoloģijas universitātes lektors Zigms Giedrims (Zigmas Giedrimas) lekcijā "Sociālā pedagoga profesijas attīstība Lietuvā: grūtības un iespējas" (26.10.2016). Foto: Agnese Šteinberga, LU PPMF

26.oktobrī docētāju mobilitātes ietvaros Latvijas universitātes (LU) Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē viesojās Lietuvas Edukoloģijas universitātes Sociālās pedagoģijas fakultātes lektors Zigms Giedrims (Zigmas Giedrimas), iepazīstinot studentus ar sociālā pedagoga profesijas attīstību Lietuvā un daloties praktiskā pieredzē par izglītojošo darbu ar bērnu aizbildņiem un adoptētājiem.

Lekcijās piedalījās LU topošie sociālie pedagoģi un citi studenti, kuri aktīvi iesaistījās nodarbībās, uzdodot jautājumus vieslektoram no Lietuvas.

Fotogalerija: Vieslektors Zigms Giedrims (Zigmas Giedrimas) par sociālo pedagoģiju Lietuvā (26.10.2106.)

Vieslektors Z. Giedrims divu lekciju laikā izklāstīja divas tēmas. Pirmā no tēmām bija "Sociālā pedagoga profesijas attīstība Lietuvā: grūtības un iespējas". Otra tēma - "Izglītojošais darbs ar bērnu aizbildņiem un adoptētājiem  (PRIDE programma)". Lekciju sākumā vieslektors Zigms Giedrims iepazīstināja ar sevi, pastāstot kā ir nonācis līdz savai profesijai un kā Lietuvā attīstījies sociālā pedagoga darbs. Pats ir strādājis bērnu sociālajā SOS centrā. Studējis Kijevas universitātē un darbojies fizikas, astronomijas jomā 10 gadus. Bet tagad strādā kā lektors. Turpinājumā uzzinājām par to, kā ir attīstījusies sociālā pedagoga profesija Lietuvā. Kādi veiksmīgi piemēri bijuši Vācijā un Francijā sociālās pedagoģijas ieviešanai arī Lietuvā, jo sākumā bija ilgas diskusijas par to, vai vispār ir nepieciešama šāda profesija un kāds valstī būs labums no tās. Sociālo pedagogu profesijas iesākumā nebija gluži skaidrs, kādas funkcijas sociālajam pedagogam tieši jāveic un kādi ir mērķi. No 2011. - 2013. gadam tika precizēti sociālā pedagoga darbības mērķi, kā arī - cik stundas ir jāstrādā un kādām jābūt prasībām, lai apgūtu šo profesiju. Ļoti stingri tika izvērtēti studiju kursi, kurus jāapgūst augstskolās, lai noskaidrotu, vai topošajiem sociālajiem pedagogiem pietiks zināšanu, lai strādātu šajā jomā. Uzzinājām arī to, ka Lietuvā sociālais pedagogs, strādājot skolās, nav atkarīgs no direktora. Sociālajiem pedagogiem nefinansē skola. Savukārt Latvijā, ja sociālais pedagogs strādā skolā, tad viņam sava darbība ir jāsaskaņo ar skolas direktoru. Lietuvā arī bērnudārzos  ir sociālais pedagogs. Vieslektors norādīja, ka viena no lielākajām grūtībām Lietuvas sociālā pedagoga darbā esot tā, ka ļoti maz tiek strādāts ar vecākiem. Vislabākais variants, lai novērtu bērna problēmas, ir iesaistīt visu ģimeni. Tieši vecākiem bieži vien esot neskaidra sociālā pedagoga darbība. Aktuāla izvērsās diskusija par sociālā pedagoga - sociālā darbinieka un sociālā pedagoga - psihologa darbību. Otrajā lekcijā studenti tika iepazīstināti ar PRIDE programmu. Lietuvā tā ir obligāta programma pieaugušajiem, kuri vēlas adoptēt vai ņemt aizbildnībā bērnus. Šīs programmas pirmsākumi ir meklējami ASV, bet Lietuvā programma darboties sāka 2008. gadā. Zigms Giedrims ir šīs programmas skolotājs Lietuvā. Bija interesanti uzzināt visas prasības, kuras ir jāievēro 10 nodarbību laikā, lai izpildītu šo programmu un beigās iegūtu diplomu. Nodarbības vada divi skolotāji (viena ir sieviete, otrs – vīrietis), izvērtē arī to, kādi ir iemesli, kāpēc ir vēlme adoptēt vai ņemt aizgādībā bērnu. Programmas laikā tiek doti arī mājas darbi un dokumenti, kurus obligāti jāpilda. Šīs programmas mērķi ir dot zināšanas un palīdzēt pieņemt lēmums par adoptāciju vai aizbildnību. Programmas laikā ir iespējams labāk izprast, kādi būs galvenie uzdevumi, audzinot bērnu. Paldies sakām Lietuvas Edukoloģijas universitātes Sociālās pedagoģijas fakultātes lektoram Zigmam Giedrimam par mums veltīto laiku un iespēju piedalīties viņa lekcijās.

Dalīties