LU PPMF mācībspēki I.Odiņa, L.Grigule, A.Stavicka un I.Margeviča-Grinberga no 9.oktobra līdz 15.oktobrim piedalījās Erasmus+ KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education/ sadarbības partnerības augstākajā izglītībā programmas projektā “/  Developing Reading Skills With and Through Digital Technologies(eRead) (Projekta nr. 2022-1-EE01-KA220-HED-000089331, LU Nr. ZD2023/21499).

Projekta mērķis ir uzlabot pieejas valodu mācīšanai, izmantojot digitālos rīkus. Projekta darba seminārs notika Primorskas Universitātē Koperā, Slovēnijā un piedalījās projekta partneri no Tartu Universitātes Narvas koledžas, Igaunijas Integrācijas fonda, Rakveres Rohuaia pirmsskolas, Latvijas Universitātes, Latviešu valodas aģentūras, Primorskas Universitātes, Koperas tautas universitātes, Harkivas Nacionālās universitātes, Zaporižjas Nacionālās universitātes. Tika novadītas 19 nodarbības un lekcijas par lasītprasmes attīstību sākot no pirmsskolas līdz pieaugušo izglītībai. Latvijas Universitātes pārstāves docente Anna Stavicka prezentēja pētījumu par starppaaudžu mācīšanos lasītprasmes veicināšanai un asociētā profesore Ieva Margeviča-Grinberga par radošās lasīšanas izmantošanu studiju procesā.

 

Projekta darba semināra pirmajā dienā dalībnieki piedalījās praktiskajā nodarbībā “Bibliotēkas atbalsts lasītprasmes attīstībā.” Bibliotekāres demonstrēja Kamishibai (japāņu val. papīra spēle) lasītprasmes nodarbības pirmsskolas vecuma bērnu lasītprasmes attīstībai. Kamishibai stāstu teātris palēnina stāstu stāstīšanu, veicina līdzdalību un koncentrēšanos spēju attīstību. Stāstu stāstīšanai izmanto gan zināmas pasakas, gan jaunus stāstus; vai arī var veidot savus stāstus un  kartītes. Tas ir arī lielisks veids, kā attīstīt un izpētīt vārdu krājumu jebkurā valodā.

 

Otrās dienas pirmajā pusē projekta dalībnieki vēroja nodarbības pirmsskolas izglītības iestādē Bertoki, kur tika demonstrētas metodes pirms lasītprasmes prasmju attīstībai.

 

Trešajā dienā projekta partneri apmeklēja Vojka Šmuc Izolas pamatskolu, kurā analizēja literatūras stundas 1. un 4. klasē. Izolas skolā mācās skolēni no vairāk kā 15 valstīm. Tāpēc īpaša uzmanība tiek pievērsta slovēņu valodas kā valsts valodas apguvei.

 

Ceturtajā dienā nodarbības notika Koperas Pieaugušo izglītības centrā, kur projekta dalībnieki diskutēja par pieaugušo lasītprasmes veicināšanu otrajā un svešvalodā. Diskusijā piedalījās arī pieaugušo izglītības centra pašvadītas mācīšanas grupas dalībnieki no Ukrainas, Krievijas un Serbijas. Pēcpusdienā projekta dalībniekiem bija iespēja iepazīt lasītprasmes attīstības iespējas, izmantojot muzejpedagoģiju Sečovļes sāls ieguves dīķos.

 

Piektajā dienā projekta dalībnieki vēroja nodarbības itāļu skolā Pier Paolo Vergerio il vecchio (itāļi ir oficiāla minoritāte Slovēnijā). Skolotāji demonstrēja izstrādātās mācību grāmatas un līdzekļus lasītprasmes attīstībai minoritāšu skolēniem. Diskusijās par valodu apguvi piedalījās arī skolēni.

 

Projekta darba semināra rezultāta tika apzināti labas prakses piemēri un teorijas lasītprasmes attīstības veicināšanai, lai uzsāktu izstrādāt moduli “Lasīšanas mācīšana digitāli” un integrēt to valodu mācību metodikas studiju kursos bakalaura programmas skolotāju izglītības studentiem; izveidotu profesionālās pilnveides kursu valodu skolotājiem, lai sekmētu lasītprasmes attīstību valsts valodā mācību procesā; kā arī, lai izstrādātu digitālu pašmācības kursu, lai uzlabotu partnervalstu iedzīvotāju valodu prasmes igauņu, slovēņu, ukraiņu un latviešu valodās.

Nākamā e-Read projekta partneru tikšanās plānota 2024.gada pavasarī.

  

 

 

Dalīties