2023. gada 24. februārī LU 81. zinātniskās konferences ietvaros strādāja apakšsekcija “Izglītība sociālās vienlīdzības sekmēšanai”. Apakšsekcijas statistika: 6 runātāji, 5 prezentācijas un 38 klausītāji, 2 moderatori, 3 konferences apakšsekcijas organizētāji. Apakšsekciju organizējām kopā ar Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta Izglītības pārvaldes Izglītības atbalsta nodaļu. Apakšsekcijā piedalījās gan teorētiķi, gan praktiķi, pārstāvji no Latvijas Universitātes, Liepājas Universitātes un Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta, Izglītības pārvaldes Izglītības atbalsta nodaļas. Konferenci moderēja prof. Dita Nīmante un doc.Gunta Kraģe.

 

Konferences sekcijā aktualizēti vairāki pētnieciskie virzieni:

  • nobriedušu studentu sociālā iekļaušanās augstskolā (prezentēja LU un LiepU kolēģes Gunta Kalvāne un Inga Zeide: “Mature-age student’s opportunities as a matter of social inclusion in the higher education”),
  • agrīnās preventīvās atbalsta sistēmas izveide Latvijā (prezentēja Andra Rektiņa no LU Latvijas: “Agrīnās bērnības profilakses sistēmas uzlabošanu, izmantojot Itālijas un Portugāles salīdzinošo analīzi” un Dita Nīmante no LU: “Bērna attīstību pirmsskolas vecumā ietekmējošo ģimenes un vides faktoru konstrukciju pamatošana”,
  • blakusstāvētāju loma ņirgāšanās situācijās skolās, prezentēja Baiba Moļņika no LU: “Blakusstāvētāji ņirgāšanās situācijās skolās. Kāda viņiem loma?”,  
  • Iekļaujošās izglītības izaicinājumiem praksē, izstrādājot IIPAP, ko prezentēja Inese Štekele  no Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta Izglītības pārvaldes Izglītības atbalsta nodaļas: “Iekļaujošās izglītības īstenošana un individuālo izglītības programmu apguves plānu veidošana izglītības iestādēs”.

Savās prezentācijās pētnieki aktualizēja sociālās vides un atbalsta nepieciešamību daudzveidīgos aspektos, gan nobriedušiem studentiem, kas atsāk studijas vēlākā vecumā, gan bērniem un jauniešiem, kas nokļūst ņirgāšanās situācijā, kā arī skolotājiem, kuriem darbs iekļaujošā izglītībā ir izaicinājums dažādās pakāpēs – gan pirmsskolā, gan skolā. Konferencē īpaši tika aktualizēts agrīnais preventīvais atbalsts kā risinājums, lai mazinātu iespējamos attīstības riskus bērniem jau agrīni un mazinātu iekļaujošās izglītības izaicinājumus praksē.

Konferences dalībnieki diskutēja arī par tādām tēmām kā valsts, skolas un personiskā atbildība skolotāju prestiža nodrošināšanā, darbs ar vecākiem un bērnu viedokļa uzklausīšana visās izglītības pakāpēs, pieņemot lēmumus attiecībā uz atbalstu un izglītības iespējām.

 

Noslēgumā vēlos pateikties gan konferences sekcijas veiksmīgu norisi organizatoriem, referentiem un klausītājiem. Tā bija iedvesmojoša pieredze visiem dalībniekiem.

Materiālu sagatavoja: Dr. paed., prof. Dita Nīmante

Dalīties