LU PPMF sadarbībā ar citu augstskolu pētniekiem īsteno projektu “Priekšizpēte vienotā bērnu agrīnās attīstības vajadzību novērtējuma metodisko instrumentu komplekta izstrādei"

       Projekta mērķis: izveidot oriģinālu, zinātniski pamatotu, ticamu un valīdu skrīninga instrumentu komplektu, piemērotu Latvijas pirmsskolas vecuma bērniem no 1,5 līdz 6 gadu vecumam agrīnu attīstības risku atpazīšanai.

       Projekts tiek īstenots uz līguma pamata ar Pārresoru koordinācijas centru (PKC) no 2021. gada 13. oktobra un tiks pabeigts  2022. gada 30. septembrī. Zinātniskā vadītāja – prof. Malgožata  Raščevska, administratīvajā vadībā – prof. Dita Nīmante.

       Bērnu attīstības agrīna novērtēšana, pārraudzība, atbalsta nodrošināšana ir svarīga mūsdienu attīstīto valstu raksturojoša iezīme. Agrīna izvērtēšana ļauj savlaicīgi pamanīt bērnu speciālās vajadzības un nodrošināt pēc iespējas ātrāk vispusīgu medicīnisku, psiholoģisku, pedagoģisku un sociālu atbalstu.  Pašlaik Latvijā trūkst šādas vienotas zinātniski pamatotas sistēmas bērnu agrīnās attīstības risku atpazīšanai un līdz ar to nepieciešamie atbalsta pasākumi tiek sniegti nereti novēloti. Savlaicīgs atbalsts nodrošina ikviena bērna tiesības uz kvalitatīvu un iekļaujošu izglītību. Projektā jau iegūti pirmie rezultāti:

  1. izstrādāts skrīninga instrumentu kopas teorētiskais ietvars jeb pamatojums, integrējot nepieciešamo jaunāko zinātniskās literatūras informāciju;
  2. pamatojoties uz izstrādāto teorētisko ietvaru, ir izveidota skrīninga instrumentu kopas “Bērnu agrīnās attīstības skrīninga instrumenta komplekts” (BAASIK) 1. versijas struktūra un katra komplektā ietilpstošā instrumenta (aptauju, testa) pantu kopa;
  3. izstrādāta un LU noteiktā kārtībā apstiprināta pedagogu profesionālās pilnveides programma “Bērnu agrīnās attīstības skrīninga instrumentu komplekts - BAASIK “ un tālākizglītības programma mediķiem “Bērnu agrīnās attīstības skrīninga instrumentu komplekts (BAASIK) - klīniska pieeja”.

       Projekta turpinājumā tiks veidots vienots māksliniecisks BAASIK noformējums un tā datorizētā versija, kā arī adaptētā versija krievu valodā, izglītoti mediķi, pirmskolas izglītības iestāžu skolotāji, logopēdi un psihologi, lai veiktu pirmās skrīninga instrumentu kopas empīrisku aprobāciju, kā rezultātā tiks atlasīti visinformatīvāki aptauju/testa panti bērnu agrīnās attīstības risku atpazīšanai. Projekta pēdējais nodevums būs BAASIK otrā versija, kas ir paredzēta gala validācijai un standartizācijai Latvijas reprezentatīvajā izlasē.

      Projektu izstrādā starpdisciplināra un starpresoru pētnieku un praktiķu komanda: psihologi, dažādu specializāciju ārsti (psihiatrs, pediatrs), pedagogi, logopēdi un audiologopēdi. Projekta pirmajā posmā iesaistīti Latvijas Universitātes Pedagoģijas, Psiholoģijas un mākslas fakultātes vadošie pētnieki, pētnieki un eksperti: Dr. psych. Malgožata Raščevska, Dr. psych.  Ieva Bite, Dr. paed. Ineta Helmane, Dr. paed.  Dita Nīmante. dr. psych.  Solvita Umbraško,  Mg.paed. Egija Laganovska, Mg. med. Andra Vabale, kā arī sadarbības partneri no Rīgas Stradiņa Universitātes,  Dr. med., ārste Ilze Grope, Mg. sc. sal., ārsts-psihiatrs Ņikita Bezborodovs un  no Liepājas Universitātes - Dr. med. Baiba Trinīte un  Mg. sc. educ. Gundega Tomele.

       Pirmo reizi publiski informācija par projektu izskanēja LR1 raidījumā “Ģimenes studija” (09.11.2021), kurā piedalījās PKC pārstāve Sigita Sniķere, ārsts-psihiatrs Ņikita Bezborodovs, pirmskolas izglītības iestādes vadītāja Agrita Tauriņa un projekta zinātniskā vadītāja Malgožata Raščevska (to var noklausīties ikviens):

https://lr1.lsm.lv/lv/raksts/gimenes-studija/latvija-nav-ieviesta-visaptverosa-parraudziba-bernu-labbutibai-u.a151647/ 

Speciālistu auditoriju ar šo projektu prof. M. Raščevska iepazīstinājusi 10.12.2021 VISC Speciālās izglītības nodaļas organizētajā pedagoģiski medicīnisko komisiju locekļu seminārā.  

Saziņai un padziļinātai informācijai par projektu: Dita Nīmante (dita.nimante@lu.lv)

Dalīties