Foto: (c) Pixabay.com

POWERHEAD ir Eiropas Savienības Erasmus+ projekts, kura mērķis ir izstrādāt vadlīnijas projekta partneriem un citām valstīm Eiropā nacionālās politikas attīstībai augstākās izglītības mācību un studiju procesiem digitālā vidē (1) nacionālās politikas līmenī un (2) rekomendācijas augstākās izglītības institūcijām, lai sekmētu digitālo tehnoloģiju un risinājumu izmantošanu studiju procesā. Projekts iedalāms divos posmos – abu projekta partneru vajadzību izpēti un kopīgu rekomendāciju izstrādi. 2022.gada februārī notiks projekta pasākums, kurā tiks uzaicināti arī citu valstu pārstāvji, lai dalītos ar savu pieredzi un iedibināto praksi.

Projekta POWERHEAD sanāksmē 16., 17.novembrī tika apspriesti projekta pirmā posma rezultāti – abu projekta partneru vajadzību analīze. Balstoties uz flāmu puses izstrādātu metodiku, gan Beļģijā Flāmu kopienā, gan Latvijā notika vajadzību analīze, organizējot fokusgrupu diskusijas ar studentiem, docētājiem, politikas veidotājiem un industrijas/ uzņēmumu pārstāvjiem.

Tēmā “Studenti” padziļināti tika apspriests kā apgūt padziļināti kompetences un prasmes, kas nepieciešamas studijām un darbam digitālā vidē; kā sekmēt digitālo iekļaušanu, un studiju un darba procesā digitālā vidē pievēršot uzmanību labsajūtai un mentālai veselībai.

Otra plaša tēma bija studiju kursu un programmu izstrāde (Curriculum design), kā arī studentu novērtēšana digitālā vidē. Šeit ļoti svarīgs ir atbalsts docētājiem un sistemātiska pieeja viņu apmācībai un profesionalizācijai.

Vīzija un politika – trešā joma šajā analīzē, kur tika minēta gan pārmaiņu vadības nepieciešamība, gan tieši akadēmiskās kopienas plašāka iesaistīšana politikas plānošanas dokumentu izstrādē, kā arī pārmaiņu psiholoģiskā pieņemšana dažādās sabiedrības grupās, t.sk. augstākajā izglītībā. Tika aplūkota arī tāda nozīmīga tēma kā kvalitātes nodrošināšana. Lai sekmīgi īstenotu studiju procesu digitālā vidē būtiska ir infrastruktūra, pieejamie resursi un finansējums. Latvijas diskusijās tika apspriests arī kā sekmēt resursu koplietošanu.

Nozīmīga ir arī industrijas/ uzņēmumu pārstāvju iesaiste studiju programmu izstrādē un īstenošanā, jo īpaši ņemot vērā digitālās transformācijas norisi praktiski visos tautsaimniecības sektoros. Fokusgrupās tika apspriestas arī tādas tēmas kā privātums un datu drošība, kā arī  citi tiesību aspekti, piemēram, autortiesības un darba tiesību aspekti u.c.

Var uzskatīt, ka projekta POWERHEAD tēma ir ļoti aktuāla arī Latvijas augstākajā izglītībā, attīstoties digitalizācijas procesiem Jāuzsver, ka projekts vērsts vairāk uz studiju procesu (teaching and learning) nodrošināšanu digitālā vidē. Projekta pieteikums tika sagatavots pirms pandēmijas COVID-19, un, lai arī pandēmija ir aktualizējusi šīs jomas attīstību Latvijā, projektā studiju process digitālā vidē tiek nodalīts no tiem ārkārtas risinājumiem, kādus noteica pandēmijas radītie ārkārtas risinājumi.

Projekta vadošais partneris ir Beļģijas Flāmu kopienas Izglītības ministrija, kura 2020.gadā parakstīja projekta līgumu ar Eiropas Komisijas aģentūru EACEA (līguma Nr. 893839 - POWERHEAD — EPLUS2020-EHEA09-2019) par projekta īstenošanu. Projekta koordinācija uzticēta Flāmu izglītības padomei, bet Izglītības un zinātnes ministrija  ir projekta partneris, kas projekta diskusijās iesaista arī augstskolu docētājus un studentus.  Projekts POWERHEAD tika uzsākts 2020.gada 1.decembrī un ilgs 24 mēnešus, t.i. līdz 2022.gada 30.novembrim.

Projekta mājas lapa: https://www.vlor.be/powerhead

Dalīties